Ondernemerschap in groep ¾ van basisschool Uilenspiegel.

Nog even en dan gaan we over huizen naar ons nieuwe gebouw. Al twee keer zijn we met de groep gaan kijken. Er is ook een pracht van een speelplein ontworpen. Er is echter een probleem. De financiën hiervoor zijn niet voorradig. Er wordt een crowdfunding actie op touw gezet.

Crowdfunding maar hoe maak ik die vertaalslag naar onze groep denken Lotte en Floor van groep ¾.

Eén van de doelen in ons onderwijs is ondernemerschap. We besluiten de laatste weken van ons schooljaar hier een project aan te wijden. Samen leggen Lotte en Floor het probleem voor aan de kinderen. Er is een probleem. Er is te weinig geld. Wat zouden wij als klas kunnen doen.

 

‘Juf we kunnen een flessenactie op touw zetten’, oppert een kind. ‘Of een rommelmarkt organiseren’, klink het vanuit de kring. ‘Juf, juf, we gaan ijsjes uitdelen tijdens de wandelvierdaagse’.

Alle ideetjes schrijven we op het white board in de kring. Floor schrijft ook op wie welke actie gaat doen. Tijdens projectwerk maken de kinderen grote posters. Deze worden opgehangen bij de drie basisscholen en de grote supermarkt in ons dorp.

 

De ouders van de kinderen worden ook enthousiast en helpen mee aan het project. Lotte vraagt aan de ouders om foto’s te maken tijdens de actie. Deze vinden namelijk ook vaak buiten schooltijd plaats. In onze gang kan dan iedereen meegenieten van onze ondernemende groep.

 

Iedere dag schrijven we op een geldmeter hoeveel geld we al bij elkaar hebben verdiend. Al snel staat de teller op honderd vijftig euro. En de teller blijft maar groeien. We tikken vandaag de twee honderd vijftig euro aan. En de acties zijn nog niet eens afgelopen.

 

We zien nu al dat ondernemen bij veel kinderen in het bloed zit. En prachtig is het dat de ouders meeliften met het enthousiasme van hun kinderen.

 

Dan mooie schoolplein gaat er komen vast en zeker.

 

Floor en Lotte

Media
  • din dali evi
  • rommelmark