Tafels oefenen is zo saai nog niet

In onze klas zijn de kinderen druk bezig met het oefenen van de tafeltjes. In groep 5 proberen we de tafeltjes van één tot en met tien te beheersen. Met groep vier en vijf gaan we elk jaar naar de supermarkt. Keersommen zoeken noemen we dat. De kinderen lopen dan door de rijen van de supermarkt. Zes koeken, twee naast elkaar, drie in een rij. Dat is de tafel van drie keer twee, of twee keer drie. Zo krijgen de kinderen inzichtelijk wat een tafeltjessom eigenlijk is.

Via het portfolioplan en rekencircuits proberen we de tafeltjessommen te automatiseren. De kinderen kiezen zelf voor de werkvorm die het beste bij hun past. Soms is het gezellig druk in de klas. Maar wat wordt er geleerd! Veel kinderen zijn bezig met het leren van de tafeltjes. De één heeft een website op de computer gevonden. De ander oefent met een maatje.

Soms springen we gezamenlijk voor het digibord. Zeven keer zeven is negenenveertig, acht keer drie is vierentwintig, ahhh er komt een leeuw in beeld. Daarbij moeten we schreeuwen. Vier keer vier is zestien , drie keer drie is negen, jump. Er wordt een plaatje van een gat in de weg vertoond. Dit betekent dat we moeten springen. Vijf keer vijf is vijfentwintig, twee keer twee is vier. Een bocht naar links. Alle kinderen maken een beweging naar links. Iedereen geniet, iedereen heeft plezier.

Er staan drie kinderen op een rij. Eén kind staat voor de rij. Er is een quizmaster die vuurt tafelvragen af. Wanneer het kind voor de rij het antwoord eerder weet schuift dit kind een plaats op. Weet een kind uit de rij het eerder dan mag deze persoon proberen van de rij te winnen. De kinderen zijn enorm betrokken.

Op de bank zitten twee kinderen samen de tafel van negen te oefenen. ‘Yes’, ik ken de tafel hoor ik Dion zeggen, ‘ik ga naar Sjaak.’ Hij komt bij mij. ‘Sjaak ik wil de weekend miljonairstafelproef doen bij jou, kan dat?’ Ik kijk gewichtig. Ik frons mijn wenkbrauwen. ‘En denk je dat je er klaar voor bent’? Dion knikt. ‘Dag Dion’, zeg ik, ‘ik ben Sjaak ten Brink van de weekend miljonairstafelproef, ben je er klaar voor? Je mag van mij één hulplijn inzetten. Dion gaat voor nul hulplijnen. Streng maar rechtvaardig spuw ik mijn keersommen uit. En Dion…hij kent ze allemaal. ‘Proficiat’, zeg ik ‘met het behalen van de weekend miljonairs tafelproef van negen.’ ‘Yes’, zegt Dion nogmaals, ‘nu ken ik ze allemaal.’

Wanneer we kinderen de ruimte geven om zelf hun werkvorm te bepalen maar hier wel duidelijke eisen aan stellen zien we de kinderen betrokken werken. Tafels oefenen is zo saai nog niet.

Sjaak van Moorsel