Met zijn allen in de collegezaal

Daar lijkt het op in onze klas.
We hebben projectwerk.
Met als onderwerp de Middeleeuwen.
Tijdens onze voorbereiding vinden we een mooie driedelige serie
over de Middeleeuwen op school- tv.
We gaan deze kijken.
Onze klas.
Groep 4/5.
Maar niet alleen kijken.
De kinderen hebben hun kladblok bij de hand.
Ze moeten van mij goed luisteren naar het verhaal.
En aantekeningen maken over belangrijke gebeurtenissen.
Belangrijke woorden.
De eerste aflevering help ik de kinderen daarbij.
‘Is dit geen typisch woord voor de Middeleeuwen’, vraag ik de kinderen.
Ik probeer ze uit te dagen goed te luisteren en te kijken.
De kinderen zitten helemaal in het thema.
Na de eerste aflevering inventariseren we de woorden.
Koning, kerk, baron, ridder, boeren, rentmeester.
Door het ‘modelen’ met de kinderen raken de kinderen extra gemotiveerd notities te maken.
Studenten in de dop.
De daarop volgende keren komen de kinderen steeds met de kladblok de kring in.
Daarna verwerken ze de woorden in hun woordweb.
Tijdens dit project zijn er ook vertelmomenten door Rianne, mijn duo collega en mij.
Ook hierbij worden notities gemaakt.
Daarnaast krijgen de kinderen de tijd om hun informatie op hun eigen manier te verwerken.
In tweetallen gaan de kinderen hiermee aan de slag.
Een powerpoint presentatie maken is favoriet.
‘Wat is een pestendokter Sjaak? ‘
‘Waarom hebben zij zulke kleren aan? ‘
De kinderen zitten vol in het project.
Tijdens een spellingles leggen we het accent op het goed schrijven van de tekst.
Prachtige presentaties zijn het resultaat.
Een lijst wordt gemaakt dat ouders, opa en oma kunnen komen kijken.
Vol trots gaan de kinderen met een laptop naar een mooi plekje op school om te presenteren.
Hun publiek luistert.
Hun publiek stelt vragen.
Hun publiek geeft tips en tops.
Het maken van aantekeningen heeft zeker bijgedragen aan de verdieping van het onderwerp..
Aantekeningen maken.
Zoals een student in de collegezaal.

Sjaak van Moorsel