Samen op kamp, ook dit jaar!

Wij op OBS Uilenspiegel gaan elk jaar op kamp.
Alle kinderen van onze school.
Groep 1 tot en met groep 8.
Goed voor de groepsvorming.
Elkaar leren kennen.
Aftasten.
Waar is mijn plek.
Daarom gaan we ook altijd in het begin van het schooljaar.
Dit jaar is echter alles anders.
Door Covid 19.
We besluiten niet naar onze kamplocatie te gaan maar gaan proberen vanuit het Boekelse een kampsfeer  te creëren.
Omdat we deze groepsvorming zo ontzettend belangrijk vinden.
En het loont.
Ook dit jaar.

 De groepen 4/5 en 5/6 kiezen voor het thema Prehistorie.
In de klassen wordt vanaf de eerste week veel aandacht aan dit thema besteed.
We praten, bouwen, kijken, vertellen, zingen, tekenen prehistorie in deze weken.
We vinden scherven ui t de prehistorie.
Archeologe Arie komt ook op bezoek op onze school.
Het zou wel eens kunnen dat er nog een levend prehistorisch persoon bestaat.
Tijdens de oriëntatietocht op de eerste dag gaat ons rode draad verhaal verder.
Kinderen maken tijdens de toch allerlei opdrachten.
De tocht gaat verder.
Ook archeoloog Arie is weer ter plekke.
Samen met de kinderen komt hij erachter dat nabij een grote zandvlakte vermoedelijk de prehistorische persoon moet liggen.
Kwastjes en borstels moeten er voor zorgen dat we voorzichtig omgaan met deze mogelijke vondst.
We bakenen het terrein af.
We voelen de spanning.
En dan dichtbij de grote zandvlakte bij bosschages zien we wat bewegen.
Een prehistorisch persoon, Fossieltje genaamd, komt langzaam tot leven.
Zij kan niet lopen. Weet niet hoe te eten. Kan niet praten.
Geen nood.
De kinderen leren haar alles.
Op de kamplocatie bouwen we met pallets een tijdelijk onderkomen.
De volgende dag zingen we ons prehistorisch lied en gaan aan de slag met allerlei prehistorische atelier opdrachten.
Kinderen kunnen zelf hun atelier kiezen en overstappen naar een ander atelier.
Fossieltje leert steeds wat beter praten en kan ook al een beetje lopen.
Allemaal geleerd van de kinderen.
’s Middags spelen we een prehistorisch levend stratego in de bossen.
En in de avond luisteren we bij het kampvuur naar een fantastisch verhaal van ouder Tom.
Tom die kinderen allerlei elementen aan het verhaal laat toevoegen waardoor het een verhaal van de kinderen wordt.
Op de laatste dag wordt er een prehistorische sportdag georganiseerd. Pijlen gooien, boomstam werpen, botje poepen en nog veel meer.

 Drie dagen kamp. Voor het eerst zonder slapen omdat we niet in een bubbel konden blijven met zoveel ouderparticipatie. Maar de kinderen hebben het ervaren als een echt kamp. Ze hebben kunnen sparren met elkaar. Kunnen uitproberen. Waar is mijn plek binnen de groep.
En fossieltje is opgenomen in hun wereld.
Een nieuw mooi schooljaar is uit de startblokken.

Media
  • fossieltje